tirsdag 8. februar 2011

Nybakt brød på en søndag

Det er en stund siden Himmelgutten har fått utfolde seg på kjøkkenet. Ikke fordi han ikke har fått lov, men med lange dager i ny jobb har sofaen rett og slett gitt kokekunstene heftig konkurranse. I helgen derimot var det dags for litt baking igjen.


Som foreløpig fast leser av BoligDrøm synes undertegnede det er stor stas at matoppskrifter og kjøkkentips er en stor del av innholdet. I februarutgaven av bladet kom han over et knippe brødoppskrifter som fristet til å bli testet ut en vakker søndag. Siden helgen som gikk var guttenes siste helg sammen på noen uker, bestemte Himmelgutten seg for å brette opp ermene og skjemme bort Dekoratøren litt. Veien til en manns hjerte går jo tross alt gjennom magen.


Oppskriften på 'fullkornsciabatta med gresskarkjerner' ble testet ut denne gangen. Noe forberedelser måtte til allerede lørdagskvelden. Guttene jobber jo tross alt ikke i fjernsynskjøkkenet. Deigen måtte smekkes sammen på kvelden og settes til heving i kjøleskap natten over (ja, faktisk).


Det var med andre ord en nokså takknemlig jobb å fikse brød til søndagsfrokosten når favorittdagen endelig kom. Det var rett og slett bare å dele deigen i to, forme emnene til avlange brød og etterheve i en halvtimes tid, før brødene ble stekt omtrent like lenge. Det er virkelig noe eget ved duften av nystekt brød på en søndag - nam!


Det nystekte brødet fikk godt selskap av både oster og salami. Kokt egg ble også med på frokostbordet. Hurra! På en nyinnkjøpt løper av fantastisk myk lin og kurvbrikker fra New York ble altså frokosten servert når Dekoratøren omsider krøp ut av sengen og inn på kjøkkenet i bare pysjen. Kan tro han lurte veldig på hva som foregikk der ute, der han lå intetanende og leste gårsdagens aviser. Det er vel ingen tvil om at guttene nøt nok en deilig søndag på ekte "keiser-vis". De kan nå kunsten å kose seg...

Ha en super fortsettelse på uken folkens!
Himmelgutten

8 kommentarer:

  1. Fantastisk fine bilder dere tar!! Herlig frokostbord! LIKER! :))

    Ann Helen

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg sannelig lyst på en skikkelig god frokost. Kanskje jeg skal bake brød til min kjære også :) Da hadde han nok blitt glad.

    Klem Madelén

    SvarSlett
  3. Nam, det så godt ut!

    Det er første gang jeg er innom her, og jeg skulle ønske jeg hadde funnet dere tidligere. Flott blogg med utrolig mange fine bilder!!

    SvarSlett
  4. Leiter stadig etter bloggemenn med høg interesse for EI pute til! :) Og her var TO på ein gong! :) Lekre bilder, har lagt meg til som følger!

    Nyt veka vidare!
    Klem Elin :)

    SvarSlett
  5. ..Dette var et fantastisk flott frokostbord..
    Så herlig ut :)
    ...En god start på dagen er sååå viktig :)

    Takk for inspirasjon.

    -Ida Susanne

    SvarSlett
  6. For er fint brød Det så deilig ut.!! Nydelig blogg!

    SvarSlett
  7. Så kjekt att starta söndagen med en sån frukost. Nybakt bröd låter ju (och ser) himmelskt gott ut.
    Har fortsatt inte läst februarinumret av BoligDrøm, men det ligger hemma och väntar på mig... :-)

    Hoppas ni får en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  8. Dette så jo bare nydelig ut! Kjenner til og med et skrik om mat fra magen her :) Dette brødet må jeg teste ut også. Har det samme bladet, men har ikke kommet meg helt igjennom det ennå.

    Fin blogg dere har! Har lagt meg til som følger, og legger selvfølgelig opp en link på min blogg.
    Nina

    SvarSlett