fredag 18. februar 2011

Når damene på Fretex rister på hodet

De av leserne som er lei Fretexhistorier må nå hoppe videre til en annen blogg, for her kommer en til. Dekoratøren har som fortalt mange ganger før en evne til å ramle inn gjennom dørene på Fretex. Det er jo ingen ting man må ha, men det kan jo hende man kommer over noe man vil ha. Bokser er jo alltid greit, de får man aldri nok av. Ikke Norgesglass heller, de er jo kjekke til så mangt.


En del av julegavene ble gitt bort på Norgesglass, og Dekoratøren var veldig obs på at de han hadde fått etter Farmor og Mor ikke skulle forlate huset. Ikke at han klarte å se forskjell på dem, og ikke det at det er noen forskjell heller. Det var det symbolske over formødrenes slit med krøbel oppbevaring av matvarer nettopp disse glassene symboliserer. Nå berget arven for denne gang, det skal holde hardt at de blir fredet en jul til.


Tilbake til Fretex, det var jo der innlegget startet. En kveld etter jobb stakk Dekoratøren innom et av utsalgene og kunne raskt slå fast at utvalget var skralt. På vei ut snublet han over en boks, en rusten blikkboks. Den lå i en grusom vinrød sofa i fettet nylonblanding. Det var ingen spor av farge eller trykk på boksen, den hadde levd et hardt liv. Damene bak disken ristet litt på hodet da de slo inn boksen på kassen, og tenkte sikkert sitt over mannen med høyt hår og Burberry-ruter under haken som kom innom og smilte og var villig til å betale 75,- blanke norske kroner for kvadratisk rust.


At Fretex har satt regler for hva varene skal prises til har nok flere enn Dekoratøren fått med seg, og her snakker vi om rigide regler. Alle regler tolkes i favør av butikken, og det er det som gjør prisingen litt morsom. Selvsagt skal butikken få igjen så mye som mulig for godbitene sine, de må sikkert dumpe og kaste uante mengder med rask folk velvellig donerer. Regelen for bokser er nok at en boks som ikke har datostemling fra 2000-tallet er verdt mye. Minimum 75,- som denne blikksaken kostet. Dekoratøren har funnet så mye morsomt i prisingen at det blir et innlegg til, for nå må man runde av før tastaturet går varmt. Selvpålagt Fretex-nekt begynner å falme, det blir nok en tur til uka...

Ha en henrivende aften godtfolk!

Dekoratøren

7 kommentarer:

  1. Eg har tvillingboksen her på stova :) Kjøper gjerne denne for 85,- ;D Herleg sak!

    God helg!
    Klem E

    SvarSlett
  2. Takker for mye inspirasjon hos dere, skal ut å få tak i noen skjønne kvister imorgen den dag! Ble tipset om denne fine bloggen av fine nabo`n på jobb, Randi på Kremmerhuset :-) Ha ei strålende helg :-)

    SvarSlett
  3. Boksen var jo umåtelig fin, men hadde jeg betalt 75kr for den?... Sannelig om jeg veit. Men noe jeg har merket er at min lokale Fretex butikk gikk plutselig (for noen måneder siden) VELDIG opp i pris. Tror kanskje de prøver å øke "statusen" litt... at det liksom ikke bare er billig skvip der, men kvalitet. DEtte er bare en teori selvfølgelig. Ha en flott helg.

    Klem Madelén

    SvarSlett
  4. Rotet inne på Nib og fant bloggen deres! Nydelig! Veldig inspirerende, og for en herlig måte dere skriver på. Liker! Legger dere på lista mi:-)

    SvarSlett
  5. boksen var fin den, og absolutt verdt 75,-
    min skuffelse er alltid stor når jeg går i en Fretex butikk - nettopp pga prisnivået. Er så vant til prisene her på 'bygda' vet du. "tja, skal vi si 20,- kroner da?"
    Edwin har en vakker pels. Carharrt-brun som mannen min kaller det.
    Han har en sjelden rødbrun variant av fawn(beige).
    Man får sikkert fine hunder på nettet også - men man har muligens litt mindre å stille opp med om det skulle vise seg å være noe feil med hunden? En annen stor fordel er å hilse på foreldrene om det er mulig. Hunden får veldig ofte samme gemytt som mor og far.
    En fantastisk helg til dere og!

    SvarSlett
  6. Hehe - blir jo bare i godt humør av å stikke innom her :) Og boksen skulle jeg gjerne hatt i hus også. Kjempefin!
    Ha en riktig god helg begge to!
    Klem Nina

    SvarSlett
  7. Fantastisk boks.
    Jeg skjønner meg ikke på prisreglene dems jeg.
    Ta f eks en ikeabarnestol, på ikea koster den 100.-, på fretex må du ut med 150... ?!?!?!
    Og 10 på stengetid blinker de med lyset, stakkars epileptikere! Jaja.
    Men jeg går der likevel jeg :)
    Ha en flott helg!

    SvarSlett