søndag 20. februar 2011

Fastelavnsboller med marsipankrem

Det er søndag, og det er i ferd med å bli fast bakedag hos guttene. Overbevist om at det var fastelavnssøndag idag, satte guttene igang med å bake fastelavnsboller. Først da bolledeigen stod til heving, oppdaget Himmelgutten at fastelavn er først om to uker. Jaja, boller ble det nå allikevel.


Som abonnent på danske BoligLIV trigges bakelysten rett som det er. Interiørreportasjene varierer i kvalitet, men matsidene skuffer sjelden. Siden guttene som sagt trodde det var fastelavn idag, syntes de det passet godt å bake fastelavnsboller. Det er godt med store boller fylt med krem og melisdryss. Oppskriften på danske fastelavnsboller med marsipankrem fra BoligLIV fristet desto mer, guttene har jo en forkjærlighet for det danske. Nå ble kun fyllet og toppingen fra magasinet brukt, for husets oppskrift på hveteboller gir altfor godt resultat til å ikke brukes.


KEISERNES HVETEBOLLER
500 g hvetemel
100 g sukker
100 g smør
4 dl helmelk
50 g gjær (fersk)
1-2 ts kardemomme


Smør ble smeltet ved svak varme og melken ga smøret selskap og ble sammen varmet til ca 37 grader. Gjæren rørtes ut i litt av melken, og alt det våte ble deretter helt i det tørre. Deigen ble så eltet godt, og guttene passet godt på at deigen skulle være passe klissete og bløt. Blir best resultat av en bløt deig (noe husker man jo fra skolekjøkkenet). Deigen ble dekket av et kjøkkenhåndkle og hevet til dobbel størrelse på et lunt sted.


Imens ble marsipankremen laget ved å røre 100 g revet marsipan, 100 g romtemperert smør og 100 g sukker godt sammen. Etter heving ble deigen delt i 16 like emner. Hver deigklump ble trykket flat og en raus teskje med marsipankrem ble lagt på hver lille "deigpannekake". Kantene på deigemnene ble deretter knyttet sammen og bollene ble trillet runde og lagt på en bakepapirkledt stekeplate. Etterheving under håndkle på ca 30 min måtte også til, før bollene ble penslet med sammenpisket egg og stekt midt i ovnen i 10-12 minutter ved 225 grader.


Bollene fikk hvile på en bakerist, mens sjokoladeglasur ble laget. 100 g dronningsjokolade ble smeltet i vannbad, og deretter rørt raskt sammen med ca 100 g melis og noen spiseskjeer kokende vann. De nystekte bollene ble til slutt pyntet med en liten klatt med tykk sjokoladeglasur. Guttene kastet seg over hver sin bolle og skal si de gikk ned på høykant. Fastelavnsbollene med marsipankrem er dermed erklært som ny favoritt hva gleder gjærbakst oppe i fjerde.


Bloggen har idag passert 20.000 besøkende - altså over 10.000 besøkende siden nyttår. Wow!! Tusen takk til alle trofaste og nye lesere -  hipp hurra for at dere liker det vi gjør her inne!

Ha en strålende avslutning på uken, alle sammen!
Himmelgutten

9 kommentarer:

  1. nam nam dette så virkelig godt ut, fastelaven eller ei!

    kos dere....

    SvarSlett
  2. Hei på dere!

    Tusen takk for at dere vil hjelpe meg!
    Nå er Kristian admin på facebook siden min, så nå er det bare å snoke i vei :)

    De bollene så forresten utrooolig gode ut!

    God søndagskveld til dere :)
    Klem!

    SvarSlett
  3. Merkelig hvordan enkelte innlegg kan gi en trang til å ta på seg jakka og gå bort på besøk :D Er vel noen av de meste fristende bollene jeg har sett noen gang! Og som alltid er dere så flinke med tekst og bilder.
    Hmmm... lurer på om jeg har noe godt i huset jeg kan trøstepise..
    Ønsker dere en fortsatt fin søndagskveld.
    Klem Nina

    SvarSlett
  4. Sånne bilder er nesten farlige å se rett før man legger seg! Jeg blir ikke overrasket hvis jeg begynner å gå i søvne i natt på leting etter boller med marsipankrem!

    Tusen, tusen takk for awarden dere har gitt meg. Jeg ble veldig glad da jeg så det, og jeg setter veldig stor pris på det!

    Ha en flott ny uke begge to!

    SvarSlett
  5. Gode oppskrifter, spennende interiør og flotte bilder... "Keiserens nye trær" har nå en selvsagt plass på listen over blogger som leses fast. :-)
    E

    SvarSlett
  6. Det så godt ut :-) Var egentlig litt lurt at dere var litt tidlig ute da, så får vi lesere mulighet til å lage denne fine oppskriften selv på riktig dag! Men det er jo ALDRI feil med boller da :-) Fortsatt god mandag!

    SvarSlett
  7. Nomminom...lekre boller, dere ligger godt an til selveste bollesøndagen nå!
    Dette så godt ut!

    SvarSlett
  8. Hipp! Da gleder jeg meg til det endelig blir den rette fastelavens-søndagen, for disse skal prøves! Takk :-)

    SvarSlett
  9. Disse så jo kjempe gode ut! Skal prøves :)

    SvarSlett