søndag 14. november 2010

Prosjekt: Ny stue til jul, del 3

Malingsbøttene er satt på loftet, arbeidslampene slukket og møblene er satt på plass igjen. Guttene har fått ny stue, og den er så fin!

Sofaen kom på tirsdag, som planlagt. Himmelgutten er satt på bakken for en ukes tid, han har sommerferie del 2. I seneste laget siden del 1 var i månedsskiftet juni/juli, men ferie er ferie og nok om det. Sofaen skulle leveres mens Dekoratøren var på jobb, og Himmelgutten så for seg både forsinkelser og levering utført av kun én mann. En som nektet å bære sofa opp fire etasjer. En sofa med brekkasje, en sofa i feil farge eller en sofa som gikk i stykker på vei inn døren. Alt dette satt han og tenkte på mens han drakk ferie-morgenkaffen sin.


All bekymring var unødig, de grønnkledde fra Bring ringte og varslet sin ankomst et kvarter senere, bar effektivt opp sofaen i to godt emballerte deler og vips kunne leiligheten by på økt sittekomfort. Heia IKEA og heia Bring. Samme kveld ble det holdt pute-audition. Dekoratøren argumenterte heftig for en hvit og svart Day-pute som hadde ligget på loftet siden januar. Sofaen rommer heldigvis mange puter, så de fleste ønskene ble oppfylt.


Indisk prins fra Teo Jasmin, broderier og blokkprint fra Day, speilfløyel/lin fra Habitat.


Døra dukket opp i vinduet på den lokale Fretexbutikken i sommer. Dekoratøren slo til uten å tenke på plassering i hjemmet eller transport hjem.  Det er ikke første gang, så dekoratør-paps'n himlet bare litt med øynene da han så hva avkommet trengte sjåførhjelp til. Endelig er den på plass, og hva passer vel bedre enn en skjev dør i et skjevt hjem? Baljen er indisk og det samme er fugleburet. Rudolf er fra Baltikum og skal snart opp på en vegg, der gevirer helst skal være.


De store plakatene fant guttene i København nå i høst. Kaffe-pigen finnes i en del danske hjem, nå har den også kommet til Lilleby. First Flush Darjeeling hang i Perch's The Salon, og etter hektisk leting på lager og bakrom, ble til slutt en siste plakat funnet på kontoret. Dekoratøren dikter fritt videre på den historien og mener bestemt det er Hr. Perch selv som fant den. Han hadde hvit kittel utenpå dressen og så ut som han hadde solgt te i alle de år.

Flere bilder kommer etter hvert som stuen blir helt ferdig, det blir nok en del 4 også!
Dekoratøren

8 kommentarer:

  1. ante ikke at de solgte plakater på Perch! får bruke øyan litt ekstra når jeg er inne for å kjøpe julens te i desember. Hvor i Køben selger de kaffe-piken? Jeg vandrer som oftest i de samme butikkene som jeg alltid gjør når jeg er der, så har du noen perler å dele så er jeg svært mottagelig ;)

    T.

    SvarSlett
  2. Takk for koselige kommentarer!

    Perch solgte to forskjellige plakater oppe i andre etasje, eller første sal som det heter. Der er det Tesalong og der kan man nyte afernoon tea og drikke cremant til. Jippi!
    Kaffe-pigen kjøpte vi på Posterland på Strøget, den ligger helt i starten av gaten. Har ikke andre tips enn de vi skrev om tidligere, men tar gjerne imot noen selv!

    SvarSlett
  3. Det er alltid like fantastisk aa lese bloggen deres! Dere er herlige! =) Gleder meg til den dagen jeg skal innrede mitt eget krypinn - da vet jeg hvor jeg kan hente inspirasjon :) Ha en herlig foerjulstid - naa sees vi snart! Hurra!!

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Er det du ja? Visste ikkje a du blogga, så det var en kjekk overraskelse! Kjempefin blogg dokke har, legg meg til som følger med det samme eg:-)Stua vart rett snasen,og kvite golv gjorde susen da! Er det en Ikea stocholm eg skimter blant alle dei finfine putene? Den står på mi ønskeliste også....
    Ha en fin kveld videre, hilsen Kristine:-)

    SvarSlett
  5. Takk-takk, blir bestandig inspirert av din blogg! Det er en Ikea Stockholm, helt riktig. Veldig fornøyd! Den har plass til oss begge samt alle putene og flere til.

    SvarSlett
  6. WOW....sier jeg bare...så lekkert,gjennomført og personlig. ME LIKE;o)
    God helg til deg fra Maliva

    SvarSlett